piątek, 1 sierpnia 2014

Kłamca 2,5 Machinomachia

Tytuł : "Kłamca 2,5 Machinomachia"
Autor: Jakub Ćwiek
Wydawnictwo SQN
Liczba stron : 192+ gra karciana
Opis wydawcy: W świecie Kłamcy bogowie, anioły i demony, istoty z mitów i legend chodzą pośród nas. Kłamcianka jest grą karcianą symulującą starcie tych potężnych istot w walce o niebagatelną stawkę – anielskie pióra.Postaci z uniwersum stworzonego przez Jakuba Ćwieka, dziesiątki unikalnych umiejętności, specjalne karty stawiające rozgrywkę na głowie i mnóstwo śmiechu! Zawieraj rozejmy, a potem szybko je łam – w uniwersum Kłamcy nie ma nic stałego. 
Najważniejsze informacje o grze :
– na kartach znajdują się fikcyjne postaci znane z książek Jakuba Ćwieka;
– unikalny system gry opracowany z udziałem autora;
– gra stworzona i przetestowana przez profesjonalistów;
– dwie pełne talie (110 kolorowych kart z oryginalnymi grafikami);



Kłamca powraca, jak sam autor we wstępie napisał tłumacząc się dlaczego łamie wcześniej powiedziane słowa, nie jest to kontynuacja lecz zbiór kilku opowiadań, których akcja toczy się między drugim a trzecim tomem z serii o tym samym tytule. Książka składa się z nowelki i dwóch krótkich opowiadań. Do tego w zestawie dołączone są karty do gry "Kłamcianki" i to właśnie "Kłamcianka" była powodem, dla którego autor postanowił wrócić do świata "Kłamcy"

Na początku muszę się przyznać, że jest to moje pierwsze spotkanie z twórczością Jakuba Ćwieka. Do tej pory szerokim łukiem omijałam polskich autorów  przekonana, że jedynie zagraniczni twórcy są w stanie stworzyć powieść fantastyczną na wysokim poziomie. To był wielki błąd. Jakub Ćwiek i jego "Kłamca" są tego żywym dowodem.

Po pierwsze mamy do czynienia z wyrazistymi bohaterami, Loki jak przystało na nordyckiego boga kłamstwa jest boski i do dosłownie, pewny siebie, uszczypliwy i dowcipny zarazem. Jego myśli i rozmowy z innymi bohaterami nie raz wywołają uśmiech na Waszych twarzach. Po drugie Ćwiek dokonał czegoś nowego, zmiksował mitologię skandynawską, wierzenia chrześcijańskie osadzając całą akcję we współczesnym świecie, tak zręcznie to wplatając ze sobą, sprawiając iż jest to dla czytelnika ogromny atut, dlatego na nudę i znużenie nie ma miejsca. Po trzecie Loki i reszta bogów, aniołów są zarazem tak bardzo ludzcy, że aż  trudno uwierzyć iż to całkowita fikcja, jaka szkoda. Po czwarte język i styl jakim posługuje się autor to mieszanka wybuchowa, ale w dobrym znaczeniu tego zwrotu. Otóż Ćwiek zręcznie bawi się językiem, mam wrażenie, że nie boi się wykorzystać potocznych zwrotów,motywów  przez to jego powieść staje się jeszcze bardziej prawdziwa.

Muszę przyznać , że nigdy nie byłam wielką fanką opowiadań, miałam wrażenie , że całość oprócz tego, że znajduje się w jednym pliku związanych ze sobą okładką stron, nie ma ze sobą nic wspólnego. Dzięki "Machinomachii" zmieniłam swoje podejście do tego typu rozwiązań, głównie dlatego, że nie mamy tutaj do czynienia z chaosem, spójną klamrą łączącą całość jest postać tytułowego "Kłamcy" , który zręcznie wplątuje Nas w swój świat.

Do książki, a może to raczej do kart dołączona jest książka ,nieważne. Gra karciana "Kłamcianka"  do świetny sposób na nudne letnie wieczory , oraz dla tych, którzy po raz kolejny chcą powrócić do świata "Kłamcy". Gra nie jest skomplikowana, mi jako laikowi zajęło kilka minut, by zapoznać się z regułami i teraz mogę już w pełni korzystać z uroków "Kłamcianki".

Podsumowując moje pierwsze spotkanie z twórczością Ćwieka można uznać za udane, na tyle, że już nie mogę się doczekać by poznać pełną serii dotyczącą losów "Kłamcy". Mogę śmiało pokusić się o stwierdzenie, że Ćwiek piszę fantastykę na wysokim poziomie i stał się on razem z Sapkowskim jednym z moich ulubionych polskich autorów.

Ocena końcowa: 5/5

Za książkę serdecznie dziękuję wydawnictwo SQN
----------------
Jak widać  nie było mnie dłuższą chwilę na blogu ( nie wiem jak wytrzymałam ten tydzień, ale było mi cieżko ) wszystko przez pracę i nowe obowiązki, ale teraz powoli mam nadzieje powrócić do regularnego blogowania.

14 komentarzy:

  1. Też nie jestem fanką opowiadań, ale jednak ta książka przypadła mi do gustu, głównie styl autora. najlepszy był "Swat" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przeszłam kiedyś obojętnie obok tej książki w księgarni.
    Nie wiem dlaczego to zrobiłam! Naprawdę nie wiem co mi się stało, ale jeśli jeszcze ją spotkam, kupię ją na pewno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez kiedys bylam sceptycznie nastawiona do tworczosci Cwieka , jednak po Klamcy calkowicie zmienilam zdanie

      Usuń
  3. Próbowałam jakiś czas temu zmierzyć się z "Kłamcą" tegoż autora. Niestety dobrnęłam do połowy i poległam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Styl Cwieka jest specyficzny i nie kazdemu przypada on do gustu :-)

      Usuń
  4. Może się skuszę , bo brzmi ciekawie ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy nie słyszałam o Jakubie Ćwieku, co w sumie nie jest dziwne, bo mało interesuję się polskimi autorami, a jeszcze mniej opowiadaniami. Chyba dla pana Ćwieka zrobię wyjątek, skoro rzeczywiście warto :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Karty do książki! Super pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  7. nareście moja wyczekiwana recenzja. :)
    teraz to na pewno przekonałaś mnie, że warto ją przeczytać.
    tylko szkoda, że nie moge dostać jej za darmo. :(
    no cóż, mówi się trudno.
    pozdrawiam, i weny życzę. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie również opowiadania nie przekonują i w sumie sama nie wiem, czy sięgnę po ten tytuł. Chyba wcześniej musiałabym się zapoznać z innymi książkami Ćwieka:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie moje klimaty, ale o Ćwieku dużo dobrego słyszałam, więc może kiedyś... :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jeśli chodzi o "Kłamcę", to podobał mi się tylko pierwszy tom. Za to gorąco polecam książkę "Ciemność Płonie" tegoż autora. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem wlasnie w trakcie czytania pierwszego tomu "Klamcy" i jak na razie jest ok zobaczymy jak reszta sie rozwinie. Dzieki za polecenie , nie slyszalam o tej ksiazce ,ale na pewno po nia siegne. Jak na raxie dopiero zapoznaje sie z tworczoscia Cwieka wiec takie kometarze jak Twoj sa dla mnie bardzo pomocne . Dziekuje i pozdrawiam serdecznie ;-)

      Usuń